halvaborujerd@gmail.com
/
02191090710,09169622206
شیره انجیر + روش نگهداری و خواص شیره انجیر - halvaborujerd

شیره انجیر + روش نگهداری و خواص شیره انجیر - halvaborujerd

آشنایی با روش نگهداری و خواص شیره انجیر

انجیر میوه ‌ی بومی منطقه مدیترانه و آسیا می باشد. این میوه قسمت مهمی از رژیم غذایی رومیان و یونانیان باستان را تشکیل داده و گفته می ‌شود که به دلیل ارزش غذایی غنی، قدرت فرد را افزایش می ‌دهد.

خواص شیره انجیر

انجیر سرشار از فیبر، آب و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و منگنز است.  مصرف شیره انجیر یک روش موثر برای به دست آوردن مواد مغذی این میوه است. 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات حلوا ارده

طرز تهیه ی شیره انجیر

به دو روش صنعتی و سنتی تهیه می شود:

طرز تهیه ی شیره انجیر

روش سنتی: در روش سنتی ابتدا انجیرها را شستشو داده شده و بعد از آن داخل قابلمه ریخته و تقریباً دو برابر حجم انجیرها آب روی آن ریخته شده و روی حرارت قرار می‌ گیرد. بعد از آن زمان داده می ‌شود تا با حرارت کم این انجیرها له شده و عصاره خود را به آب می‌ دهند. در نهایت بعد از پختن انجیرها، آب را از صافی عبور داده و مایع حاصل شده را برای مدت زمان دیگری روی شعله می ‌گذارند تا غلیظ شده و شیره آماده شود. این پروسه به دلیل طولانی بودن باعث از دست رفتن خواص انجیر شده و زمان و انرژی نیاز دارد.

روش صنعتی: در روش صنعتی ابتدا انجیرهای یکدست انتخاب شده و بعد کاملاً شستشو داده شده و ضد عفونی می‌ شوند. در مرحله بعد انجیرها را داخل دیگ‌ های مخصوص ریخته و حرارت ۹۰ درجه به آن ها داده می ‌شود. بعد از آن حرارت تا ۶۰ درجه کاهش پیدا می ‌کند. این امر باعث می ‌شود تا مواد مغذی از بین نرود. بعد از دو ساعت هم عصاره‌ گیری به پایان رسیده و عصاره را از صافی عبور داده می ‌شود و دوباره جوشانده می ‌شود تا شیره به دست بیاید. به دلیل کامل بودن مرحله شستشو و حرارت کمتر، شیره تهیه شده با این روش دارای خواص بیشتری می باشد.

شیره انجیر برای چه افرادی مناسب است؟

این محصول سرشار از کلسیم و پتاسیم به ویژه برای خانم ‌ها مفید است، زیرا به تقویت تراکم استخوان کمک می کند و در نتیجه آن ها می ‌توانند از مصرف محصولات لبنی برای دریافت کلسیم مورد نیاز خود بکاهند. بنابراین، این شیره جایگزین کم چربی و با کلسترول کمتری برای محصولات لبنی است. این محصول همچنین باعث افزایش قدرت و استقامت می ‌شود.

خواص شیره انجیر

خواص شیره انجیر

شیره انجیر خواب آور است

انجیر منابع بسیار خوبی از ویتامین B6 است و بنابراین شیره یک ملین عالی است. مصرف شیره آن در شب یا قبل از وقت خواب می ‌تواند بی خوابی را درمان کند. دلیل آن این است که حاوی تریپتوفان، یکی از ۲۰ اسید آمینه اساسی است که یک القا کننده خواب طبیعی می باشد. حتی می ‌توان به عنوان یک ملین ملایم به کودکان خردسال نیز داده شود.

انجیر درمان کننده یبوست

از شیره انجیر می ‌توان برای بهبود یبوست هم استفاده کرد. برای این منظور می ‌توانید حدود ۳۰۰ میلی لیتر شیر جو دو سر و ۹۰ میلی لیتر شیره را با مقداری عصاره شیرین بیان مصرف کنید. برای اثر بخشی سریع باید این ماده را بلافاصله پس از بیدار شدن مصرف کنید.

با مصرف شیره انجیر با سنگ های مثانه مبارزه کنید

سنگ مثانه می ‌تواند به دلیل تجمع رسوب معدنی در مثانه ایجاد شود. شیره انجیر علاوه بر کلسترول و سدیم کم، منبع خوبی از مواد معدنی و مغذی است. بنابراین، می تواند در مبارزه و یا جلوگیری از تشکیل سنگ مثانه موثر باشد.

شیره انجبر یک عضله ‌ساز طبیعی

این نوع شیره سرشار از کربوهیدرات و قندهای طبیعی به عنوان یک عضله‌ ساز طبیعی عمل می‌ کند. مصرف این شیره انجیر می ‌تواند شادابی را در بدن شما کاملا تقویت کرده و شما را قادر به ورزش بیشتر و سوزاندن کالری اضافی کند. یک وعده شیره انجیر حدود ۲۵۰ کیلوکالری انرژی و ۳ گرم پروتئین دارد. مقدار زیاد گلوکز در موجود در این شیره می ‌تواند ماده مغذی عضله سازی و بدنسازی باشد. این نوع شیره می ‌تواند جایگزینی موثر برای نوشیدنی ‌های قدرتمند عضله‌ سازی برای بدنسازان و ورزشکاران باشد.

با خواص شیره انجیر بیشتر آشنا شوید:

خواص شیره انجیر

این شیره خطر ابتلاء به سرطان پستان را کاهش می‌ دهد ، بواسیر را درمان می ‌کند و فشار خون را تنظیم می‌ کند

همچنین زخم‌ ها، زگیل‌ ها، آکنه و جوش‌ ها را بهبود می ‌بخشد: این شیره خواص درمانی خوبی دارد و می ‌تواند زخم ‌های پوستی و زگیل را بهبود بخشد.

در تسکین عفونت های برونش بسیار موثر است، زیرا غشاهای مخاطی گلو را تسکین می دهد و به کاهش تحریک کمک می کند.

از علائم پیری جلوگیری می ‌کند: انجیر همچنین حاوی ویتامین C است. این ویتامین با مبارزه با رادیکال‌ های آزاد که به پوست شما آسیب می ‌رسانند، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌ کند، بنابراین از بروز علائم پیری می تواند جلوگیری ‌کند.

به رشد موهای شما کمک می‌ کند: منیزیم یک ماده معدنی است که به رشد مو کمک می‌ کند و می توان از این شیره برای افزایش مصرف این ماده معدنی استفاده کرد.

به تشکیل کلاژن کمک می‌ کند: آب انجیر حاوی کلسیم است که به تشکیل کلاژن کمک می‌کند که رشد مو و شادابی پوست شما را بهبود می‌ بخشد.

شیره انجیر و ارده

ارده ترکیب غذایی خوب و لذیذی همراه با سایر مواد غذایی همچون شیره انگور، خرما و انجیر می باشد. مصرف ارده به عنوان ترکیبی از یک دسر خوشمزه در بین خانواده ها رواج زیادی دارد. یکی از دسر های خوشمزه و مقوی که مصرف آن به شدت رواج دارد دسر انجیر با ارده می باشد.

انجیر سرشار از خاصیت می باشد. پیشگیری از فشار خون، پیشگیری از بیماری قلبی، کمک به رشد استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان، رفع مشکلات جنسی، سلامتی دستگاه گوارش و صد ها خواص دیگر، انجیر را به یک میوه ای با خاصیت درمانی ویژه تبدیل کرده است. 

ترکیب این میوه ارزشمند همراه با ارده با توجه به خواص فراوان ارده، این ترکیب را به یک دسری فوق العاده مغذی تبدیل کرده است که علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد سرشار از ویتامین و مواد مغذی لازم بدن می باشد.

روش نگهداری شیره انجیر

روش نگهداری شیره انجیر

شیره‌ ی انجیر دارای رطوبت کم  و قند بسیار زیادی است. همین امر باعث می‌ شود که شرایط لازم برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم ‌ها را نداشته باشد. برای همین لزومی ندارد که آن را در یخچال نگهداری کنید. البته جای مناسب برای نگهداری از آن برای حفظ کیفیت و طعم مطلوب، مکانی که دور از تابش نور خورشید باشد و همچنین بهتر است خشک و خنک نیز باشد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
دریافت اخبار

ثبت در خبرنامه